درمان های سرطانی که باعث مشکلات دهانی می شوند کدامند؟

امروزه ، میزان موارد سرطان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اگرچه علت دقیق سرطان هنوز مشخص نیست ، اما سبک زندگی ، سن ، جنسیت ، سابقه خانوادگی و مشکلات محیطی از عوامل خطر هستند.

-شیمی درمانی

-رادی درمانی

-داروهای کمکی که به عنوان آرامبخش و تسکین دهنده درد استفاده می شوند

-برش جراحی بافت های ناحیه سر و گردن

-پیوند مغز استخوان

داروهایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می شوند

اثرات تابش اعمال شده به ناحیه سر و گردن در دهان

مرگ سلولی ناشی از تابش در مخاط دهان باعث ایجاد زخم های کوچک دهان به نام ‘موکوزیت’ می شود که معمولاً 5-10 روز پس از درمان شروع می شود و پس از 3-4 هفته کاملاً التیام می یابد.

پرتو باعث کاهش کیفیت و کمیت بزاق می شود. خشکی دهان به دلیل اختلال در جریان بزاقی شروع می شود. خونریزی ممکن است به دنبال داشته باشد.

اثر پیشگیری از پوسیدگی بزاق کاهش می یابد. احساس چشایی بدتر می شود. حساسیت به سرما از دندان شروع می شود. عملکردهای بلع ، جویدن و گفتار دشوار است.

استئوآرادیونکروز: از دست دادن نشاط بافت استخوانی در نتیجه کاهش سلول در استخوان در معرض تابش ، بهبود ناکافی به دلیل کمبود اکسیژن است. این بیماری بخصوص در فک پایین بیشتر دیده می شود.

پس از رادیوتراپی ، تنگی رگها در ناحیه درمان مشاهده می شود که باعث کاهش جریان خون می شود. این وضعیت ، که منجر به تغییرات بافتی در عضلات جویدن و مفصل فک می شود ، باعث مشکلات بسیار جدی در عملکردهای بلع ، جویدن و گفتار می شود.

به دلیل ضعیف شدن رباط های لثه در ناحیه تابش ، افتادگی و از دست دادن دندان دیده می شود.

اثرات شیمی درمانی به صورت شفاهی

برخی از داروهای شیمی درمانی می توانند باعث ایجاد زخم در دهان و عفونت شوند.

با تضعیف سیستم ایمنی بدن ، عفونت های باکتریایی ، ویروسی و قارچی کاملاً شایع است.

ممکن است حس چشایی تغییر کند. طعم غذا ممکن است بیشتر شور ، ترش و فلز باشد. بعد از پایان شیمی درمانی ، حس چشایی به حالت عادی برمی گردد.

استفاده طولانی مدت از داروهای تسکین دهنده و تسکین دهنده درد که به عنوان مکمل در درمان استفاده می شود ، تأثیراتی دارد که باعث کاهش جریان بزاقی و افزایش پوسیدگی می شود.

اقدامات احتیاطی داخل شفاهی قبل از درمان سرطان:

تمیز کردن تاتا ، در صورت وجود ، تصحیح پرکردگی معیوب و دندان مصنوعی

مشکلات لثه و پوسیدگی دندان باید تمیز شود.

با اندازه گیری از بیماران باید قاشق های مخصوص تهیه شود و از این قاشق ها برای استفاده از آرد برای محافظت از دندان ها قبل و بعد از درمان استفاده شود.

هرگونه درمانی برای اهداف فوق ، در صورت امکان ، باید قبل از شروع درمان سرطان انجام شود. زیرا فقط درمان های اورژانسی در طول درمان سرطان قابل انجام است.

مراقبت از بهداشت دهان و دندان در بیماران مبتلا به سرطان:

بیماران باید تشویق شوند که بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنند تا از شدت مشکلات دهان بطور منظم 3-4 بار در روز ، به ویژه به مدت 30 دقیقه بعد از غذا ، کاسته شود. او باید دهان خود را در داخل و قبل از خواب تمیز کند.

مسواک زدن دندان ها باید با استفاده از مسواک با برس نرم و بدون اعمال فشار ، با خمیردندان که حاوی آنتی تارتر و پراکسید نباشد ، اما حاوی فلوراید و جوش شیرین باشد. دو مسواک جداگانه باید به طور متناوب استفاده شود و در محلول ها با کلرهگزیدین یا هیپوکلریت تمیز و خشک شود.

دهان شویه و برس برقی توصیه نمی شود.

اگر بیمار از نخ دندان استفاده می کند ، توصیه می شود از نخ دندان مومی و نواری استفاده کنید. در غیر این صورت ، زمان مناسبی برای شروع نیست.

توصیه می شود بعد از مسواک زدن دندان ها ، با دهان شویه تهیه شده با افزودن نصف قاشق چای خوری جوش شیرین به یک لیوان آب جوشانده و خنک شده حداقل 4 بار در روز ، صبح ، ظهر ، عصر و قبل از رفتن غرغره کنید. به رختخواب رفتن

به خصوص در دوره 7-10 روز پس از شیمی درمانی ، نباید دندان ها را مسواک زد. زیرا در این دوره خطر خونریزی لثه و عفونت وجود دارد. توصیه می شود به جای مسواک زدن غرغره کنید.

پس از استفراغی که در طی شیمی درمانی قابل مشاهده است ، بیمار مبتلا به سرطان باید با آب گازدار غرغره کند.

اگر خمیردندان هنگام مسواک زدن باعث درد دهان یا دندان شما می شود ، دهان شویه توصیه می شود.

در صورت امکان ، نباید از پروتزهای متحرک در طول درمان سرطان استفاده شود.

پس از درمان سرطان ، دندان ها باید به طور مرتب مسواک زده شوند ، دندان های مصنوعی باید با برداشتن آنها از دهان پس از هر وعده غذایی و قبل از خواب شب تمیز شوند. از پروتزهای کامل که به خوبی روی کام قرار نمی گیرند ، نباید استفاده شود. دندان مصنوعی باید در مایعات تمیز کننده نگهداری شود.

در صورت وجود عفونت قارچی ، درمان باید نه تنها بر روی دهان بلکه در پروتزها نیز انجام شود.

لب ها را باید با ژله نفتی یا روغن های مرطوب کننده در برابر خشک شدن مرطوب کرد.

اقدامات احتیاطی در صورت خشکی دهان بیماران مبتلا به سرطان باید انجام شود:

* دهانشویه های سودا

* آدامس ، شکر ، تکه های یخ

* مصرف مکرر نوشیدنی های مایع

* پرهیز از غذاهای اسیدی یا ادویه دار

* مرطوب کننده هوا

* توصیه می شود از داروهای توصیه شده توسط دندانپزشک استفاده کنید که جریان بزاق را تسریع می کند.

* برای اطمینان از بلع آسان باید غذاهای مایع ترجیح داده شوند.

* از نوشیدنی های اسیدی ، بسیار گرم و بسیار سرد که می توانند باعث تحریک شوند ، خودداری شود.

سر و گردن استفاده از آرد ، که به مدت طولانی در رادیوتراپی اعمال شده در منطقه ادامه دارد ، برای محافظت از دندان های موجود و جلوگیری از تخریب استخوان بسیار حیاتی است. قاشق مخصوص اندازه گیری برای کاربرد آرد تهیه می شود. آرد را در قاشق ها قرار داده و داخل دهان می گذارند. به مدت 5 دقیقه در دهان قاشق بگذارید. نگه داشته شده. برداشته می شود و دهان شسته می شود. 30 دقیقه. در طول روز چیزی نخورید و ننوشید. استفاده از آرد باید 1-2 بار در روز انجام شود. با وجود تمام این اقدامات احتیاطی ، در صورت تغییر در ظاهر ، طعم و احساس دهان ، باید با پزشک تماس گرفته شود.

هنگامی که در طول درمان یک مشکل فوری دندانپزشکی وجود دارد ، متخصصان آنکولوژی باید بیمار را در مناسب ترین زمان به دندانپزشک هدایت کنند و اطلاعاتی در مورد درمان اعمال شده با تصویر خون ارائه دهند. در صورت نیاز به درمان و به خصوص کشیدن دندان ، بهتر است این کار را در صورت امکان قبل از شروع شیمی درمانی انجام دهید. بیمار مبتلا به پوسیدگی یا درد باید قبل از آغاز درمان سرطان این مشکلات را برطرف کند.

ادامه درمانها به روشی سالم و محافظت از همکاری با بیمار مفید است ، قبل از شروع درمان مراجعه به دندانپزشک و استفاده از برنامه های پیشگیرانه مفید است.